۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۵۹۸۹۲۱
تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب توسط آیت الله شب زنده دار؛

اسلام و حکومت دینی مانع پیشرفت های نوین نیست | حوزه پاسخگوی شبهات باشد

اسلام و حکومت دینی مانع پیشرفت های نوین نیست | حوزه پاسخگوی شبهات باشد
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به تبلیغات سوء دشمن گفت: اسلام، انقلاب و حوزه مانع پیشرفت نیستند و مخالفتی ندارند و تبلیغات در این زمینه دروغ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در پنجمین جلسه از تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در درس خارج وی برگزار شد، با اشاره از بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب گفت: توهمی در عده ای از کسانی که اطلاع درستی از اسلام ندارند وجود دارد که خیال می کنند روحانیت و اسلام با پیشرفت های نوین مخالف است.

وی افزود: شاید سوژه هایی هم در یک زمان هایی وجود داشته که باعث شده این تلقی در عده ای پیدا و یا برای عده ای دست آویز شود، تلقی این بود که علما با تکنولوژی و پیشرفت های روز مخالف هستند در حالی که این گونه نبود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تبلیغات دروغین دشمنان علیه انقلاب اظهار داشت: امروزه  تبلیغ می شود که اگر حکومت اسلامی و  انقلاب باشد جلوی پیشرفت را می گیرد و این یکی از تصورات باطلی است که دشمن از آن سوء استفاده می کند.

وی ادامه داد: در این فراز رهبر انقلاب بر این مطلب تکیه می کنند که انقلاب اسلامی متحجر نیست و نسبت به امور نوپیدایی که بشر می تواند از آن استفاده های صحیح کند منعی ندارد و روی آرمان و اهداف خودش ایستاده است و از آن ها به هیچ عنوان دست بر نمی دارد، در این بخش می فرمایند"جمهوری اسلامی، متحجر و در برابر پدیده‌ها و موقعیتهای نوبه‌نو، فاقد احساس و ادراک نیست، اما به اصول خود به‌شدت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به‌شدت حساس است."

آیت الله شب زنده دار با بیان این که انقلاب اسلامی به اصول خود مانند عفت، عفاف، حجاب و اخلاق پایبند است، ابراز داشت: اگر بر مدیریت فضاهای مجازی تأکید می شود بدان معنا نیست که با اصل این امور و استفاده صحیح از آن مخالفت وجود دارد، نمی توان گفت چون پیشرفت شده هرگونه امر باطل، منکرات و مخالف اخلاق باید دردسترس همگان باشد.

وی عنوان کرد: رهبر انقلاب در بخش دیگر بیانیه می فرماید"با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند." این که چرا بماند، برای اینکه تکلیف الهی است و این که چگونه بماند مهم است، نه این که بعدها در مسیر ببیند که باید این چه کند تا بماند و با ستمکاران، استعمارگران، استثمارگران و با طواغیت بسازد. خیلی از انقلاب ها برای اینکه بعداً بمانند دست از اصول خودش کشیدند اما انقلاب اسلامی این گونه نیست.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به فراز دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب "بی‌شک فاصله‌ میان بایدها و واقعیتها، همواره وجدانهای آرمانخواه را عذاب داده و می‌دهد،" خاطرنشان کرد: بایدها این بود که عدالت اجتماعی برقرار و منکرات برطرف بشود ولی ما می بینیم این واقعیت ها به نحوی که متوقع است، محقق نشده است و این همه را آزار می دهد اما بسیاری از آن ها بحمدالله محقق شده است.

وی اضافه کرد: رهبری می فرمایند "اما این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد." یکی از نسل جوانِ مومنِ دانا و پرانگیزه که بحمدالله در تمام اقشار و در حوزه های مبارکه علمیه هم فراوان اند فضلای جوان هستند.

آیت الله شب زنده دار یکی از انتظارات رهبر انقلاب از جوانان را پاسخگویی عالمانه به شبهات دانست و گفت: رهبر انقلاب دو سه هفته پیش فرمودند که طلاب و فضلای جوان با باید روشنگری کرده و با استدلال و بدون ایجاد چالش و بدون آنکه بی احترامی شود قلم بزنند، سخنرانی کنند و شبهاتی مانند این که برای برخی مسائل به آیه «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» تمسک می شود را پاسخ دهند.

وی افزود: چنین مسائلی باید توسط حوزه های علمیه روشن شود و طلاب جوان باید در این زمینه نقش آفرینی کنند، طلاب و فضلای جوان باید نسبت به آرمانها، واقعیت ها و حقایق احساس مسؤولیت داشته باشند و با قلم و بیان خود به روشنگری بپردازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: همانگونه که به عنایت خدای متعال  اصل انقلاب در ناباوری به ثمر نشست، رسیدن به این آرمان های واقعی ان شاءالله به ثمر خواهد نشست البته اگر همان فعالیت ها، اخلاص ها پیگیری ها ادامه داشته باشد.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ثمری
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
اگر «منشور روحانیت» امام خمینی (ره) به مانیفست اصلی حوزه و روحانیت عصر انقلاب اسلامی تبدیل شود؛ پرده از چهره کریه «شکست خوردگان دیروز و سیاست بازان امروز» افتاده و دغدغه امام برای پرده برداری و افشای این جریان در حوزه‏ های علمیه عملی خواهد شد.
0
0
غمره بداوی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
مطالب استاد شب زنده دار درباره گام دوم موثر است. درباره منشور روحانیت معتقدم که امام خمینی(ره) نهاد روحانیت را حافظان انقلاب اسلامی از کج روی ها و انحرافات دانسته و حراست از اسلام ناب محمدی(ص) و انقلاب برخاسته از آن را وظیفه ای سنگین بر دوش روحانیت می دانند؛ وظیفه ای که با سختی ها، مرارت ها و مقاومت هایی از جانب گروه هایی که در کلام امام راحل(ره)؛ «روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا » و «لیبرال ها» نام گرفته اند؛ همراه است.
0
0